CasusPrivate equity

Breitling, duurzame groei kost tijd

3 minuten om te lezen

Jelle Postma, 9 July, 2024

In deze reeks van artikelen presenteren we verschillende voorbeelden van bedrijven die, met behulp van private equity, verder kunnen groeien of hun marktpositie kunnen versterken. Alle voorbeelden zijn daadwerkelijke beleggingen van een van de private equity fondsen waarin het Capler Private Equity Fund-of-Funds belegt.

Breitling is een van de bekendste Zwitserse horlogemakers en de bedenker van de moderne chronograaf. Opgericht in 1884 en tot 2017 een familiebedrijf onder leiding van de familie Schneiders. In 2017 is het bedrijf (gedeeltelijk) overgenomen door CVC Capital Partners. In 2021 is ook Partners Group als aandeelhouder toegetreden.

Wat ziet een private equity fonds in een horlogemerk dat al 140 jaar bestaat en waarvan sommige horloges zelfs in de ruimte gedragen zijn? Zit daar nog voldoende potentie in voor verdere groei?

Het antwoord is natuurlijk volmondig ‘Ja!’. Na jaren van uitgebreid onderzoek naar de horloge- en luxegoederenmarkt heeft Partners Group een weloverwogen keuze gemaakt om in Breitling te investeren. Met een uitgebreide waardecreatie strategie op verschillende aspecten van de bedrijfsvoering hebben ze tot op heden het volgende gerealiseerd:

Afbeelding 1: Één van de recente collecties van Breitling die is ontwikkeld met behulp van de groeistrategie van Partners Group. Foto afkomstig van www.breitling.com.

1. Groot potentieel in nieuwe markt

Tot voor kort, had Breitling geen collectie specifiek ontworpen voor dames, terwijl natuurlijk niet enkel de man graag een iconisch en elegant horloge draagt. Breitling had altijd de nadruk gelegd op mannenmodellen, waardoor er een groot potentieel onbenut bleef binnen de damesmarkt.

2. Uitbreiden van sales & distributie

Het distributiemodel is aangepast, door meer te focussen op eigen brand stores dan verkoop via derden partijen. Hiermee wordt zowel de klantbeleving verhoogd als de winstmarges, door het overslaan van tussen partijen.

De sales strategie heeft zich verder uitgebreid naar opkomende groeimarkten zoals China en de marketing strategie is vernieuwd door een ambassadeursprogramma op te zetten. Met verschillende supersterren die passen bij de waarden van het merk, vergroten ze de aantrekkelijkheid van het product voor een bredere doelgroep.

Afbeelding 2: American footballspeler Trevor Lawrence, tweevoudig olympische gouden medaille winnares Chloe Kim, stervoetballer Erling Haaland en basketballer Giannis Antetokounmpo zijn enkele van de ambassadeurs voor Breitling. Foto’s afkomstig van www.breitling.com.

3. Digitaal innoveren en transformeren

Niet langer worden nieuwe modellen gepresenteerd op traditionele beurzen, maar de klant wordt direct geïnformeerd door eigen Summit Webcasts (vergelijkbaar met de zeer populaire productlanceringen van Apple). Ook de mogelijkheid tot digitale aankoop via een eigen webshop en andere digitale klant loyaliteitsprogramma’s zijn geïntroduceerd.

Waardetoevoeging van private equity

Al deze initiatieven hebben in korte tijd tot een stormachtige groei geleid. Met een focus op e-commerce en met een verdubbeling van de eigen wereldwijde boutiques, is de omzet en winst met tientallen procenten gegroeid.

Wellicht heb je altijd al een Breitling horloge willen kopen, maar was daar geen geschikt moment of voldoende financiële middelen voor. Met een belegging in het Capler Private Equity Fund-of-Funds kan je nu in ieder geval profiteren van de groei van dit iconische horlogemerk en met het rendement kan deze droom straks alsnog gerealiseerd worden.

Manager

Partners Group

Fonds

Partners Group Global Value Sicav

Bedrijf

Breitling

Jaar

2021 (minderheid) en uitgebreid in 2023 (meerderheid)

Type

Van co-investment naar buyout

milon

Diversifieer je portfolio

Institutionele beleggers overtreffen traditionele portefeuilles met diversificatie in private equity. Jij nu ook.

Aanmelden