Breitling, duurzame groei kost tijd
Jelle Postma, 9 July, 2024
In deze reeks van artikelen presenteren we verschillende voorbeelden van bedrijven die, met behulp van private equity, verder kunnen groeien of hun marktpositie kunnen versterken. Alle voorbeelden zijn daadwerkelijke beleggingen van een van de private equity fondsen waarin het Capler Private Equity Fund-of-Funds belegt.
Breitling is een van de bekendste Zwitserse horlogemakers en de bedenker van de moderne chronograaf. Opgericht in 1884 en tot 2017 een familiebedrijf onder leiding van de familie Schneiders. In 2017 is het bedrijf (gedeeltelijk) overgenomen door CVC Capital Partners. In 2021 is ook Partners Group als aandeelhouder toegetreden.
Wat ziet een private equity fonds in een horlogemerk dat al 140 jaar bestaat en waarvan sommige horloges zelfs in de ruimte gedragen zijn? Zit daar nog voldoende potentie in voor verdere groei?
Het antwoord is natuurlijk volmondig ‘Ja!’. Na jaren van uitgebreid onderzoek naar de horloge- en luxegoederenmarkt heeft Partners Group een weloverwogen keuze gemaakt om in Breitling te investeren. Met een uitgebreide waardecreatie strategie op verschillende aspecten van de bedrijfsvoering hebben ze tot op heden het volgende gerealiseerd:
1. Groot potentieel in nieuwe markt
Tot voor kort, had Breitling geen collectie specifiek ontworpen voor dames, terwijl natuurlijk niet enkel de man graag een iconisch en elegant horloge draagt. Breitling had altijd de nadruk gelegd op mannenmodellen, waardoor er een groot potentieel onbenut bleef binnen de damesmarkt.
2. Uitbreiden van sales & distributie
Het distributiemodel is aangepast, door meer te focussen op eigen brand stores dan verkoop via derden partijen. Hiermee wordt zowel de klantbeleving verhoogd als de winstmarges, door het overslaan van tussen partijen.
De sales strategie heeft zich verder uitgebreid naar opkomende groeimarkten zoals China en de marketing strategie is vernieuwd door een ambassadeursprogramma op te zetten. Met verschillende supersterren die passen bij de waarden van het merk, vergroten ze de aantrekkelijkheid van het product voor een bredere doelgroep.
3. Digitaal innoveren en transformeren
Niet langer worden nieuwe modellen gepresenteerd op traditionele beurzen, maar de klant wordt direct geïnformeerd door eigen Summit Webcasts (vergelijkbaar met de zeer populaire productlanceringen van Apple). Ook de mogelijkheid tot digitale aankoop via een eigen webshop en andere digitale klant loyaliteitsprogramma’s zijn geïntroduceerd.
Waardetoevoeging van private equity
Al deze initiatieven hebben in korte tijd tot een stormachtige groei geleid. Met een focus op e-commerce en met een verdubbeling van de eigen wereldwijde boutiques, is de omzet en winst met tientallen procenten gegroeid.
Wellicht heb je altijd al een Breitling horloge willen kopen, maar was daar geen geschikt moment of voldoende financiële middelen voor. Met een belegging in het Capler Private Equity Fund-of-Funds kan je nu in ieder geval profiteren van de groei van dit iconische horlogemerk en met het rendement kan deze droom straks alsnog gerealiseerd worden.
Manager
Partners Group
Fonds
Partners Group Global Value Sicav
Bedrijf
Breitling
Jaar
2021 (minderheid) en uitgebreid in 2023 (meerderheid)
Type
Van co-investment naar buyout
Diversifieer je portfolio
Institutionele beleggers overtreffen traditionele portefeuilles met diversificatie in private equity. Jij nu ook.