Vinted maakt van tweedehands de eerste keus
Jelle Postma, 19 September, 2024
Met de Nederlander Thomas Plantenga als CEO van het Litouwse Vinted, is deze tweedehands kledingmarktplaats uitgegroeid tot de marktleider in Europa. Met een bedrijfswaardering van €3,5 miljard zijn de verwachtingen hooggespannen. Wij onderzoeken de strategie, hoe het Vinted is vergaan in de afgelopen jaren en of er nog meer rek in het bedrijf zit.
Capler Casus: In deze reeks van artikelen presenteren we verschillende voorbeelden van bedrijven die, met behulp van private equity, verder kunnen groeien of hun marktpositie kunnen versterken. Alle voorbeelden zijn daadwerkelijke beleggingen van een van de private equity fondsen waarin het Capler Private Equity Fund-of-Funds belegt.
De groei van niche naar marktleider
Toen EQT in Vinted investeerde, was het bedrijf al marktleider in Europa, met 45 miljoen gebruikers in 10 verschillende landen. Ze hadden bovendien een gestandaardiseerde aanpak om nieuwe markten te ontwikkelen en de beste unit economics van het hele speelveld. Maar winstgevend was het bedrijf nog niet.
Na de investering van EQT hebben ze deze groei weten voort te zetten. Met 100 miljoen geregistreerde leden in 22 landen werd er vorig jaar (2023) voor het eerst winst geboekt: €18 miljoen. Tot op heden hebben ze hun groei en ambities dus weten te verwezenlijken, maar waar komt deze groei vandaan?
- In de platformeconomie, waar de marktplaats van Vinted onder valt, draait alles om het aantal en de activiteit van gebruikers. Gebruikers zijn immers zowel koper als verkoper. Vinted faciliteert deze transacties, maar is zelf geen producent (in dit geval van tweedehands kleding). Met een ruime verdubbeling naar 100 miljoen geregistreerde gebruikers in twee jaar tijd is de groei indrukwekkend. Echter, wanneer je bedenkt dat er alleen al in Europa 750 miljoen mensen wonen en grote sociale mediaplatforms miljarden gebruikers hebben, is een volgende verdubbeling naar 200 miljoen gebruikers niet onrealistisch.
- Om het platform van Vinted aantrekkelijker te maken en daarmee meer en andere typen gebruikers aan te trekken, of de activiteit (het aantal transacties) per gebruiker te verhogen, wordt er flink uitgebreid in productcategorieën. Vinted begon met een focus op dameskleding en breidde later logischerwijs uit naar heren- en kinderkleding. Inmiddels kunnen ook kinderspeelgoed en woonaccessoires worden gekocht en verkocht, en CEO Plantenga heeft aangegeven nog meer mogelijkheden te zien. De concurrentie met Marktplaats en andere algemene tweedehandsproductplatformen is dus volop geopend.
- Het vliegwiel voor marktleiders in de platformeconomie ligt vaak in operationele efficiëntie, die zich vertaalt naar een beter en goedkoper product voor gebruikers. Door middel van innovaties zoals Vinted Go (verzendservice) en een eigen betaalsysteem kunnen de kosten per transactie omlaag. Lagere kosten maken het platform aantrekkelijker voor gebruikers, wat leidt tot meer gebruikers. Meer gebruikers brengen meer transacties met zich mee, wat resulteert in een hogere omzet en meer winst.
Duurzaamheid en circulaire economie
Veel beleggers vinden naast rendement ook een positieve bijdrage aan de maatschappij belangrijk. Vinted draagt hieraan bij door het dragen van tweedehandskleding te normaliseren. Met een goed werkende app en lage prijzen is het voor consumenten steeds gemakkelijker en aantrekkelijker geworden om kwalitatieve tweedehandskleding te dragen.
Dit draait niet alleen om duurzaamheid. Voor 50 procent van Vinted’s klanten is de kostenbesparing de belangrijkste reden om klant te worden. Daarmee is deze tweedehandskleding-marktplaats niet alleen van grote klasse, maar ook nog eens kassa!
Driedubbel voordeel halen uit uw volgende impulsaankoop? Als belegger in het Capler Private Equity Fonds profiteert u volop van de groei van Vinted.
Manager
EQT
Bedrijf
Vinted
Jaar
2021
Type
Growth (groeikapitaal)
Diversifieer je portfolio
Institutionele beleggers overtreffen traditionele portefeuilles met diversificatie in private equity. Jij nu ook.