CasusPrivate equity

Beleggen in de bitterballen en mexicano’s van Goodlife

3 minuten om te lezen

Jelle Postma, 14 November, 2024

Wie droomt er niet van om eigenaar te kunnen worden van een Nederlandse bitterballenfabriek? In het geval van GoodLife Foods Group krijgt u daar een hele reeks aan andere snacks nog gratis bij: Beckers frikandellen, Bicky burgers, Daloon loempia’s of natuurlijk de Mexicano®. Maar daarmee is de honger van dit diepvriesimperium nog lang niet gestild.

Capler Casus: In deze reeks van artikelen presenteren we verschillende voorbeelden van bedrijven die, met behulp van private equity, verder kunnen groeien of hun marktpositie kunnen versterken. Alle voorbeelden zijn daadwerkelijke beleggingen van een van de private equity fondsen waarin het Capler Private Equity Fund-of-Funds belegt.

Een selectie uit het assortiment van GoodLife Foods Group. Bron: https://glfoods.com/

Met meer dan 700 medewerkers en fabrieken in 3 verschillende landen was de GoodLife Foods Group al een van de grootste voedselproducenten van diepgevroren snacks en maaltijden in Europa. Gedurende de 50 jarige historie is dit conglomeraat van verschillende merken ontstaan uit de samenvoeging van kleine zelfstandige ontwikkelaars van iconische lekkernijen.

In 2023 is een private equity fonds ingestapt als nieuwe meerderheidsaandeelhouder in het bedrijf. Maar waar zien zij de kansen in een stabiele branche die weinig organische groei kent? Ook nu moeten we het bedrijf eerst beter leren kennen voordat we de waardecreatie strategie begrijpen.

Eigen merk én huismerk via grote retailers

Het zijn niet alleen de eigen merken die GoodLife Foods Group aan ons voorschotelt, maar een groot gedeelte van hun bedrijfsvoering bestaat uit het produceren van huismerken voor retailers. Hierdoor heeft de consument die voor het vriesvak staat wel de keuze tussen verschillende premiummerken en goedkopere huismerken, maar belanden de geldstromen uiteindelijk toch bij dezelfde producent.

In eerdere casussen hebben we gezien dat er bij bedrijven soms kansen liggen om tussenpartijen (zoals retailers) over te slaan. Denk hierbij aan het opzetten van eigen e-commerce kanalen of eigen branded winkels. Dit is niet het geval bij GoodLife, je kunt je voorstellen dat er weinig mensen op een webshop van frituur- en ovensnacks zitten te wachten. 

Ook hebben we eerder gezien dat er vaak schaalvoordelen in productie te behalen zijn. Maar met het overnemen van verschillende voedselfabrieken is 1 + 1 geen 3. Je kan immers niet ineens 2x zoveel producten in 1 fabriek produceren en zo een fabriek sluiten om kosten te besparen en marges te verbeteren.

Bekende klanten van GoodLife Foods Group. Bron: https://glfoods.com/

Gerichte overnames: koop de trend

De vraag is dan wat private equity in deze branche doet. Het verdienmodel van de GoodLife Foods Group leunt stevig op de retailketens die de uiteindelijke consument weet te bereiken. Uitbreiding van het productaanbod, zowel onder eigen merk als huismerken, is daarbij de grootste drijfveer voor toekomstige groei.

De persberichten na de investering in 2023 bevestigen deze strategie. In 2024 is meteen het Spaans/Portugese Audens Group Solutions overgenomen en recenter dit jaar ook Pure Ingredients, een Duitse producent van halal maaltijden met Europees bereik.

Met dit soort doelgerichte overnames groeit het productaanbod en het bedrijf snel. De twee waardecreatie strategieën die GoodLife nastreeft zijn:

  1. Cross selling bij huidige klanten
    Door de rijke historie en de opgebouwde relaties met retailers, is er het vertrouwen om snel nieuwe producten te kunnen introduceren. ‘Exotische tapas producten’ komen zo in de Nederlandse schappen terecht en Hollandse snacks liggen op voorraad in Spanje en Portugal.
  2. Snelle groei in nieuwe niches
    Een bovengemiddeld rendement ga je niet behalen in stabiele markten. Door het toevoegen van nieuwe producten die harder groeien dan de markt, zoals Halal of vegetarisch, groeit ook je omzet harder dan het branchegemiddelde. En daar is wel extra rendement mee te verdienen.
Enkele merken van GoodLife Foods Group. Bron: https://glfoods.com/

Laat deze sector u nog steeds koud, of loopt bij u het water in de mond door een investering in de GoodLife Foods Group? Met een investering in het Capler Private Equity fonds heeft u in ieder geval een smakelijk verhaal in de voetbalkantine op het moment dat er een schaal met bittergarnituur voorbij komt. Gunstig voor uw lekkere trek en uw portemonnee!

Manager

Bekend bij beleggers

Bedrijf

GoodLife Foods Group

Jaar

2023

Type

Buyout

milon

Diversifieer je portfolio

Institutionele beleggers overtreffen traditionele portefeuilles met diversificatie in private equity. Jij nu ook.

Aanmelden