CasusPrivate equity

De rendabele rattenvangers van het Zweedse Anticimex

3 minuten om te lezen

Jelle Postma, 16 December, 2024

Het zal niet de eerste sector zijn waar je aan denkt bij private equity: plaagdierbestrijding. Geen schaalbaar (digitaal) product met een sterke merkbeleving, maar lokale, fysieke en ‘vieze’ dienstverlening. Maar met inmiddels meer dan 350 overnames wereldwijd, mag dit oprecht een groot private equity succes genoemd worden. Door te werken met preventie, nieuwe technologieën en duurzame oplossingen is Anticimex “Leading in Smart Pest Control”.

Capler Casus: In deze reeks van artikelen presenteren we verschillende voorbeelden van bedrijven die, met behulp van private equity, verder kunnen groeien of hun marktpositie kunnen versterken. Alle voorbeelden zijn daadwerkelijke beleggingen van een van de private equity fondsen waarin het Capler Private Equity Fund-of-Funds belegt.

Een medewerker van Anticimex installeert het 100% gifvrije SMART systeem. Bron: www.anticimex.com

Doordat in de jaren 30 ongeveer de helft van alle Zweedse huishoudens last had van bedwantsen (kleine insecten die leven van bloed van mens & dier) werd het familiebedrijf Anticimex in 1934 opgericht. De naam Anticimex betekent letterlijk “tegen bedwantsen”. Al snel kon de familie haar ondernemersgeest etaleren door woningeigenaren een vaste prijs per jaar te laten betalen voor een “bedwants-vrij-garantie”. Hierdoor kreeg Anticimex vat op het Zweedse bedwantsenprobleem en na verloop van tijd leidde dit tot minder, goedkopere en succesvollere behandelingen.

Nu, 90 jaar later, is het bedrijf uitgegroeid tot de nummer 1 op het gebied van slimme moderne ongediertebestrijding en plaagdierbeheersing. Zowel in Zweden, Nederland als wereldwijd. Ruim 11.000 medewerkers werken in 21 landen voor meer dan 3,5 miljoen particuliere en zakelijke klanten.

Het verhaal van Anticimex binnen private equity is bijzonder. Het businessmodel van Anticimex bestaat voor de verandering niet uit schaalbare (digitale) producten met een sterke merkbeleving, maar uit zeer lokale fysieke dienstverlening. Hoe kan private equity hier bovengemiddelde rendementen behalen? Klopt het businessmodel, of zit daar een luchtje aan?

De noodzaak tot dienstverlening

Anticimex zit in de business van duurzame ongediertebestrijding, ofwel plaagdier management met een focus op preventie. Niemand zit namelijk te wachten op ongewenste gasten zoals houtworm, vogels, kakkerlakken of, de ultieme knagers, muizen & ratten. En in die essentie ligt de kracht van deze sector.

Op het moment dat er ongewenste gasten in jouw huis verblijven, of je bedrijfsvoering bedreigen (bijvoorbeeld in een restaurant, laboratorium of ziekenhuis), dan is er een acuut probleem dat snel opgelost moet worden door iemand die lokaal op bezoek komt. Geen nice-to-have, maar een absolute need-to-have met 3 grote voordelen:

  • Door lokale dienstverlening is er geen onmiddellijke concurrentie uit omliggende dorpen/steden/regio’s. Wie dichterbij zit, is immers sneller ter plaatse.
  • Geen bedreiging door technologische innovatie. Waar elke sector getroffen wordt door digitalisering, kan deze fysieke dienstverlening niet online plaatsvinden.
  • Door absolute en vaak acute noodzaak is prijs minder relevant en zijn de marges goed. Er staan bijvoorbeeld geen standaard prijzen op de website van Anticimex, maar er kunnen offertes aangevraagd worden.

Goede business dus, zeker voor de lokale ondernemer!

Vele handen maken licht werk

De rattenvangers zijn dus cruciale dienstverleners met een unieke positie in de markt. Maar waar zitten dan uiteindelijk de voordelen van landelijke dekking in een internationale organisatie?

  1. Het netwerkeffect: tevreden klanten kunnen hun vrienden / kennissen doorverwijzen, want het bedrijf werkt ook aan de andere kant van het land.
  2. Standaardisatie: er is capaciteit om kennis te institutionaliseren (standaard manieren van werken, informatievoorziening, etc.) en bijvoorbeeld bepaalde certificering te behalen. Beide kunnen nodig zijn om grotere klanten te winnen ((lokale) overheden, vastgoedbezitters, bedrijven), terwijl lokale aanwezigheid nog steeds noodzakelijk is.
  3. Productuitbreiding. Alle verschillende plaagdierspecialisaties binnen één bedrijf en mogelijkheden tot nieuwe productontwikkeling.

En wat heeft private equity bijgedragen aan Anticimex? Nadat een private equity fonds in 2012 aandeelhouder is geworden, is de groei drastisch versneld. Natuurlijk zit dat voornamelijk in de meer dan 350 overnames die gedaan zijn om schaalgrootte en een bijna wereldwijde dekking te creëren. Maar evengoed zien we 2 andere vormen van waardecreatie die bij deze strategie horen:

  • Strategische focus: In het 90-jarige bestaan van het bedrijf zijn er verschillende andere takken ontstaan die niets met plaagdiermanagement te maken hadden, zoals een verzekeringsmaatschappij, vocht- en schimmelopsporing, brandpreventie en energiemonitoring. Deze niet essentiële bedrijfsactiviteiten zijn afgestoten, zodat er een hernieuwde focus is op de oorsprong van het bedrijf, het plaagdiermanagement.
  • Productontwikkeling: Door vast te houden aan de historische oorsprong van het bedrijf, is de bedrijfsvoering flink verduurzaamd. Door zich te richten op preventie in plaats van probleemoplossing, kunnen zij veel ongemak voorkomen. Vanaf 2015 is daarvoor een belang genomen in het Deense WiseCon A/S, waardoor er kennis in huis werd gehaald van een leverancier van intelligente plaagdierbedstrijdingsproducten. Dit heeft uiteindelijke tot een versnelling van Anticimex’s digitale SMART concept geleid. Preventieve duurzame plaagdierbestrijding met intelligente vallen en sensoren.

Tijdens de kerstdagen dus een spontane plaagdier invasie? Bel dan vooral het noodnummer van Anticimex, want dit rendement stinkt niet!

Manager

Neuberger Berman & EQT

Bedrijf

Anticimex

Jaar

2021

Type

Buyout

milon

Diversifieer je portfolio

Institutionele beleggers overtreffen traditionele portefeuilles met diversificatie in private equity. Jij nu ook.

Aanmelden