Casus

Het rendement van Vermaat gaat erin als zoete koek

3 minuten om te lezen

Jelle Postma, 14 August, 2025

In deze reeks bespreken we meestal nieuwe bedrijven uit onze portefeuille, maar deze maand maken wij een uitzondering voor een bedrijf dat net onze portefeuille heeft verlaten. Vermaat Groep, een cateringsbedrijf van Hollandse bodem, is voor de tweede keer verkocht door Partners Group. Het bedrijfsverhaal van Vermaat leest als een ondernemersklassieker en terugkijkend op de gehele periode in handen van private equity, kunnen we de waardecreatie pas echt goed overzien.

Capler Casus: In deze reeks van artikelen presenteren we verschillende voorbeelden van bedrijven die, met behulp van private equity, verder kunnen groeien of hun marktpositie kunnen versterken. Alle voorbeelden zijn daadwerkelijke beleggingen van een van de private equity fondsen waarin het Capler Private Equity Fund-of-Funds belegt.

Van familiebedrijf tot marktleider

Wat in 1978 begon als een bescheiden delicatessenwinkel in Utrecht, is uitgegroeid tot een toonaangevende cateraar met honderden locaties, twee sterrenrestaurants (RIJKS én Wils) en een internationale reputatie.

Kees en Paul Vermaat startten het bedrijf ruim 45 jaar geleden, met als kernwaarden ambacht en kwaliteit. Vanuit de delicatessenwinkel werd stap voor stap uitgebreid naar bedrijfscatering, evenementen en hospitality in musea en ziekenhuizen. Tegen 2014 draaide Vermaat een omzet van €110 miljoen en had het zich stevig gepositioneerd als marktleider in premium catering.

Dat bleef niet onopgemerkt, want in 2015 verkocht de familie het bedrijf voor €390 miljoen aan Partners Group, een Zwitsers private equity fonds. Quote berichtte destijds dat private equity de hoofdprijs betaalde. Het is dus niet gek dat deze transactie het begin van een nieuw hoofdstuk markeerde, waarin verdere groei centraal stond.

Een gezond verdienmodel

Eerst een stapje terug. Want voordat een bedrijf kan groeien, moeten we eerst begrijpen hoe het haar geld verdient. Gelukkig is het verdienmodel in de catering sector zeer overzichtelijk. Je koopt de ingrediënten, smeert de broodjes en verkoopt ze, niks meer dan dat. Maar wat Vermaat handig heeft gedaan is de focus op stabiliteit en schaalgrootte. 

Het bedrijf was er vroeg bij om zich te specialiseren in high-end bedrijfscatering. Hierbij hadden ze een specifieke focus op langetermijncontracten met grote opdrachtgevers in onder meer de zorg, luchtvaart, bedrijfsleven en cultuursector. Deze contracten bieden voorspelbare inkomstenstromen, vaak met looptijden van meerdere jaren. Met als bijkomend voordeel dat het bedrijf minder conjunctuur gevoelig werd, doordat bij contractcatering het bedrijf of organisatie vaak de klant is en Vermaat hierdoor minder afhankelijk was van grillige consumentenuitgaven.

Door de omvang kan Vermaat scherpe inkoopcondities bedingen en efficiënt opereren. Een flexibele schil van medewerkers zorgt er daarnaast voor dat capaciteit meebeweegt met de vraag. Al met al resulteerde dit in marges van dubbele cijfers, wat in de competitieve horecasector uitzonderlijk is.

Private equity, het recept voor groei

Doordat de oprichters van het familiebedrijf hun volledige belang hadden verkocht en zich daardoor niet langer bezighielden met het dagelijks bestuur, moest Partners Group aan de bak om een nieuw managementteam aan te stellen.

Door een combinatie van interne promoties en het aantrekken van externe professionals, werd een nieuw en uitgebreider managementteam opgezet. Oud operationeel directeur Rick Zeelen werd aangesteld als de nieuwe CEO en kreeg gezelschap van een nieuwe CFO, COO en CCO. 

Onder leiding van Partners Group werd vervolgens alles uit de kast getrokken om de groeipotentie van Vermaat eruit te halen. Niet alleen moest het nieuwe bestuur het familiebedrijf stroomlijnen naar sterkere financiële discipline en snelle executie. Ook kwam een sterke focus op groei, zowel organisch als door gerichte overnames. Zo werd in 2016 het bedrijf OSP overgenomen, goed voor €30 miljoen omzet en een stevige positie in zakelijke catering.

Deze aanpak wierp snel vruchten af:

  • 2015: €110 miljoen omzet, verkoop aan Partners Group.
  • 2019: €300 miljoen omzet, gedeeltelijke verkoop aan Bridgepoint voor €700 miljoen.
  • 2025: €700 miljoen omzet, volledige verkoop voor €1,5 miljard.

In tien jaar tijd werd de omzet dus ruim verzesvoudigd, terwijl de waardering elke 5 jaar verdubbelde.

De eerste en de tweede verkoop

Partners Group was dus de katalysator achter de eerste groeispurt van Vermaat. Waarbij zij niet alleen het kapitaal in brachten, maar ook strategische expertise en een netwerk voor overnames. Het buy-and-build model zorgde voor snelle schaalvergroting, terwijl operationele verbeteringen de winstgevendheid verhoogden. Daarnaast werden ook de eerste stappen in Duitsland gezet.

En dat bleef niet onopgemerkt. In 2019 klopte een andere private equity partij aan de deur. Bridgepoint nam het bedrijf over om de ingezette strategie van internationalisering verder voort te zetten. Normaal gesproken verkoopt het ene private equity fonds dan haar volledige belang aan het andere fonds, maar in dit geval bleef Partners Group nog voor €25 miljoen geïnvesteerd.

En dat legde geen windeieren. Want ook Bridgepoint droeg bij aan de verdere professionalisering en internationale groei. Door de combinatie van stabiele, hoge marges en een sterk internationaal merk, werd Vermaat een aantrekkelijke prooi voor de uiteindelijke strategische koper. In 2025 nam Compass Group, een van de grootste cateringbedrijven ter wereld Vermaat over, waarbij de waardering in 5 jaar tijd weer is verdubbeld.

Wat brengt de toekomst?

Of de honger van Vermaat met de verkoop aan Compass Group gestild is, valt te betwijfelen. De ambitie en groeidynamiek van de afgelopen tien jaar laten zien dat het bedrijf zelden stilstaat. Voor de nieuwe aandeelhouder ligt hier de kans om aan het succesverhaal een nieuw hoofdstuk toe te voegen.

Voor de beleggers van het Capler Private Equity fonds, die via Partners Group in Vermaat participeren, is het in ieder geval een korte maar succesvolle investering geweest, waarop tussen juni 2024 en december 2024 een rendement van meer dan 10% is gerealiseerd1.Doordat het Capler Private Equity fonds niet alleen in nieuwe fondsen investeert, maar ook uitstraling heeft naar oudere fondsen en hun portefeuillebedrijven, wordt er sneller rendement gerealiseerd. Deze aanpak noemen we vintage year spreiding en met deze Hollandse klassieker smaakt het naar meer.

Risico's

Dit is een reclame en geen beleggingsadvies. Raadpleeg het prospectus en het essentiële informatiedocument voordat u een beleggingsbeslissing neemt. Capler is een fund-of-funds en hanteert een actief beleggingsbeleid om wereldwijd te investeren in meerdere private equity fondsen. Deze private equity fondsen investeren in niet-beursgenoteerde bedrijven. Beschreven voorbeelden van bedrijven en private equity fondsen hoeven niet representatief te zijn voor alle andere private equity fondsen en bedrijven waarin Capler (indirect) belegt. Beleggers kunnen participaties in Capler kopen en beleggen daarmee alleen indirect in de beschreven fondsen en bedrijven. Private equity is een langetermijn belegging en het Capler Private Equity Fund-of-Funds is daardoor illiquide. Daarnaast kent beleggen in het algemeen- en private equity als beleggingscategorie specifieke risico's. Meer informatie hierover is, naast het eerder genoemde prospectus, ook hier te vinden.

milon

Diversifieer je portfolio

Institutionele beleggers overtroffen traditionele portefeuilles met diversificatie in private equity. Jij nu ook?

Start met beleggen