Hi, hoe kunnen we helpen?
Uitgelichte artikelen
voor ""
Geen voor ""
De voordelen van partnerbeleggen
Gezamenlijk beleggen met uw partner kan zowel romantisch als zeer praktisch zijn. In sommige situaties heeft een partner belegging ook nog juridische gevolgen. In dit artikel zetten we de belangrijkste situaties en de voordelen van partnerbeleggen voor u op een rijtje.
Het belangrijkste voordeel van partnerbeleggen
Om met de belangrijkste voordelen te beginnen: met een partnerbelegging bent u gezamenlijk bevoegd. Dat wil zeggen, beide partners kunnen individueel beslissingen nemen over de gemaakte belegging. Denk hierbij aan de beslissing om extra te investeren, om de belegging te verkopen en om de contactgegevens of bankrekening te wijzigen.
Dit is handig in situaties waarin een van de partners niet meer in staat is om zelfstandig over de belegging te kunnen beslissen. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij ziekte of overlijden.
Specifiek voor partners die niet-getrouwd zijn, geen geregistreerd partnerschap hebben, of een belegging buiten een al vastgelegde erfenis willen houden, heeft partnerbeleggen in het Capler Private Equity fund-of-funds een juridische meerwaarde.
Partnerbeleggen in specifieke situaties
Ik ben getrouwd, is partnerbeleggen dan relevant?
Dit hangt van uw huwelijkse voorwaarden af. In sommige gevallen zijn uw beleggingen automatisch verdeeld over beide partners en krijgt een partner automatisch een beschikkingsbevoegdheid in situaties van ziekte of overlijden. In andere gevallen moet hier specifiek voor worden gekozen. Een partnerbelegging kan dan uitkomst bieden.
Ik woon samen, is partnerbeleggen dan relevant?
Heeft een samenlevingscontract? Dan heeft u ongetwijfeld ook vastgelegd hoe uw beleggingen worden verdeeld. Staat hier niks over vast en wilt u een belegging gelijk verdelen over beide partners, dan kan een partnerbelegging handig zijn.
Ik heb een fiscale partner, is partnerbeleggen dan relevant?
Een fiscale partner geeft niet automatisch beschikkingsbevoegdheid aan uw partner over uw belegging. Een fiscale partner kan immers ook een huisgenoot zijn, met wie u verder geen belegging of andere financiële zaken deelt. Met een partnerbelegging kan dan alsnog worden vastgelegd dat u beide kunt beslissen over uw belegging in het Capler Private Equity fund-of-funds.
De romantiek van partnerbeleggen
In een relatie draait alles om een goede verbinding met je partner. Waarschijnlijk delen jullie dezelfde levensvisie of een hobby en kunnen daar samen van genieten. Ook een gezamenlijke financiële doelstelling kan een relatie verrijken.
Willen jullie bijvoorbeeld eerder stoppen met werken? Een wereldreis maken? Of jullie kinderen helpen bij het aankopen van hun eerste huis? Een gezamenlijk doel verrijkt niet alleen jullie relatie, maar versterkt ook jullie beleggingsstrategie. De risico’s die jullie nemen en de looptijd van een belegging moeten hierbij aansluiten. Hiervoor moeten jullie goed communiceren en wellicht samen nieuwe kennis over beleggen opdoen. Voor het Capler Team is dat pure liefde.
Waarom duurt het zo lang voordat mijn inschrijving is verwerkt?
Na ondertekening en overboeking van je belegging bij Capler, wil je natuurlijk dat je investering zo snel mogelijk wordt verwerkt. Toch is er een korte, onvermijdelijke wachttijd, voordat jouw inleg daadwerkelijk belegd is in private equity. Waar dat vandaan komt, lees je hier.
Private equity is niet beursgenoteerd
Tegenwoordig zijn beleggers gewend dat je beursgenoteerde aandelen met één druk op de knop, via een website of app, kan aankopen. Met real-time waardebepalingen door vraag-en-aanbod, is het elk moment van de dag inzichtelijk welke prijs je voor welk aandeel moet betalen.
Private equity is niet beursgenoteerd en kent geen real-time vraag-en-aanbod. De waarde van een private equity fonds wordt bepaald door de waarde van de onderliggende portefeuille-ondernemingen. De waarde van deze bedrijven wordt bepaald op basis van financiële analyses, zoals: discounted cashflows of multiples. Deze analyses kosten tijd, waardoor het langer duurt voordat de waarde van een participatie in het Capler Private Equity fonds bekend is.
Waarderingsproces van private equity
Welke stappen moeten er dan allemaal doorlopen worden voordat de waarde van het Capler Private Equity fonds bekend is?
- Een private equity portefeuille bedrijf moet elk(e) maand/kwartaal financieel afsluiten en de periode cijfers opmaken.
- Op het moment dat deze cijfers gereed zijn, kan een private equity manager een nieuwe waardering maken over een portefeuille bedrijf.
- Wanneer alle waarderingen van alle bedrijven uit een fonds bekend zijn, kan de private equity manager ook de nieuwe waarde van het fonds berekenen.
- De nieuwste fonds waardering wordt naar de beleggers in deze private equity fondsen, zoals Capler Private Equity, gecommuniceerd. Op het moment dat wij alle waarderingen van de fondsen hebben, kan de accountant de totale waarde van het Capler Private Equity fonds berekenen.
- Met de nieuwe totaalwaarde van het fonds, kan ook de waarde per participatie worden berekend en kunnen nieuwe inschrijvingen worden verwerkt.
Inschrijvingen Capler Private Equity
Het is natuurlijk goed voor te stellen dat het tijd kost om alle bovenstaande 5 stappen te doorlopen. Daarom heeft het Capler Private Equity fonds 28 werkdagen de tijd om de nieuwe waarde van participaties te berekenen en hierover te communiceren.
Nieuwe inschrijvingen die elke maand binnenkomen, worden 1x per maand verwerkt op de eerste werkdag van de maand. Uiterlijk 28 werkdagen daarna wordt er gecommuniceerd over de waarde van uit te geven participaties. Met terugwerkende kracht worden inschrijvingen dan verwerkt op de eerder genoemde eerste werkdag van de maand.
De verwerking van inschrijvingen voor het Capler Private Equity fonds neemt dus wat tijd in beslag, maar gebeurt wel tegen de meest recente en eerlijke waardering.
Benieuwd wat er na het verwerken van je inschrijving gebeurt?
Lees dan ook Hoe investeer je in een private equity fonds?
Krijg ik een bevestiging van mijn betaling?
Na ondertekening en overboeking van je belegging bij Capler, wil je natuurlijk graag weten of deze goed is aangekomen. De betalings- of ontvangstbevestiging van jouw belegging is afhankelijk van de door jou gekozen betaalmethode. Hieronder leggen we het uit.
iDeal
Met iDeal kan je vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. Je betaalt via de mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van jouw eigen bank. Doordat iDeal een directe online overboeking van jouw bankrekening naar die van het fonds is, krijgen wij hier ook bijna direct een bevestiging van.
Een bevestigingsbericht vanuit het fonds dat jouw belegging in goede orde is ontvangen kan vaak binnen een paar minuten na transactie worden verstuurd. In sommige gevallen kan het zelfs 24 uur of tot een volgende werkdag duren voordat een transactie verwerkt is.
SEPA
SEPA is geïntroduceerd om het betaalverkeer in Europa te vereenvoudigen. Met SEPA overboekingen kan het fonds bedragen ontvangen van iedere Europese betaalrekening. Aangezien SEPA betaling vaak internationale betalingen zijn, kunnen ontvangstbevestigingen langer op zich laten wachten.
Gebruikelijk is dat betalingen binnen 1 werkdag worden verwerkt, maar afhankelijk van jouw bank, kan dit zelfs 5 werkdagen duren. Zodra wij deze bevestiging hebben ontvangen, krijg jij van ons een bericht.
Directe overboeking
Naast iDeal en SEPA, bieden wij ook altijd de mogelijkheid aan om een directe overboeking te doen vanuit de mobiel- of internetbankieromgeving van je eigen bank.
Afhankelijk van je bank en waar deze bank zich gevestigd heeft, duurt dit meestal 24u of één werkdag. Betreft het een internationale bank, dan kan dit zelfs tot 5 werkdagen duren. Zodra wij deze bevestiging hebben ontvangen, krijg jij van ons een bericht.
Geen betalingsbevestiging ontvangen?
Heb je nog geen ontvangstbevestiging ontvangen en is de gebruikelijke verwerkingstermijn verstreken, geen zorgen. Controleer bij een directe overboeking eerst of het opgegeven bankrekeningnummer en ordernummer overeenkomt met die van het fonds.
Het kan voorkomen dat ontvangen bedragen niet automatisch gekoppeld kunnen worden aan verwerkte orders. Wil je weten wat de laatste status is van jouw belegging, je kan altijd contact met ons opnemen en we zoeken het samen uit.
Hoe kan ik investeren?
Om een investering in het Capler Private Equity Fund-of-Funds te kunnen doen, moet je je eerst inschrijven op ons platform. De investering in het fonds is pas afgerond na het doorlopen van een paar belangrijke stappen. Hieronder lichten wij deze stappen nog eens verder toe.
1. Maak een account
Je begint het proces met het aanmaken van een eigen account. Met dit account heb je toegang tot het investeringsplatform van Capler en krijg je meer inzicht in de mogelijkheden als investeerder, in jouw eigen beleggersprofiel. Vanuit je persoonlijke dashboard word je door het investeringsproces heen geleid.
2. Vul je profiel aan
Bij de volgende stap is het tijd om elkaar beter te leren kennen. Deze kennismaking is nog steeds volledig vrijblijvend en bestaat uit drie onderdelen:
Vragenlijst
Bij dit onderdeel zul je vragen tegenkomen over onder andere jouw voorkeuren en criteria voor een investering met Capler. Zo krijgen wij inzicht in jouw behoefte als belegger en toetsen wij of private equity wel bij jou past.
Identificatie
Verifiëren van de identiteit is het vaststellen dat de door jou opgegeven identiteit overeenkomt met jouw werkelijke identiteit. Deze stap is wettelijk verplicht om jou als belegger toegang te mogen geven tot het fonds. Verificatie kan met je telefoon, of door middel van het uploaden van benodigde documenten.
Achtergrond controles
Naast bovengenoemde onderdelen vinden er op de achtergrond ook nog controles plaats. Om aan alle wet- en regelgeving te voldoen moeten alle beleggers gescreend worden. Dit gebeurd automatisch en hiervoor hoef je niks te doen.
3. Beleg zoals jij wilt
Nadat je profiel compleet is, moet je een keuze maken op welke manier je in het fonds wilt beleggen. Beleg je bijvoorbeeld als een privé persoon of vanuit een persoonlijke holding? Beleg je voor je pensioen of wellicht op naam van je kind? Vanuit jouw account kan je de verschillende opties terugvinden en een keuze maken.
Na jouw keuze, onderteken je de inschrijving digitaal. Na ondertekening ga je direct over tot investering. Hiervoor is het van belang dat je daglimiet toereikend is en je weet welke betaalmethode je toe wilt passen.
Gefeliciteerd!
Na het succesvol doorlopen van de bovenstaande stappen en de acceptatie door het fonds ben je officieel een private equity belegger.
Als je vragen hebt over de inschrijving of de investering met Capler, neem dan contact met ons op.
Ondersteunde betaalmethoden
Na ondertekening van een inschrijving bij Capler ga je direct over tot investering. Dit doen wij zodat het bedrag en de datum van de investering overeenkomen met die op jouw ondertekende contract. Bij investering ondersteunen wij de volgende drie betaalmethoden.
iDeal
Met iDeal kan je vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. Je betaalt via de mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van jouw eigen bank. iDeal is namelijk een directe online overboeking van jouw bankrekening naar die van het fonds.
Beleggingen tot €50.000 worden bij de meeste banken ondersteund met iDeal. Investeer je een groter bedrag, kies dan voor een directe overboeking of SEPA.
De volgende banken worden door iDeal ondersteund:
- ABN AMRO
- ASN Bank
- bunq
- ING
- Knab
- Rabobank
- RegioBank
- Revolut (tot €10.000 met iDeal)
- SNS
- Svenska Handelsbanken (tot €20.000 met mobiel bankieren)
- Triodos Bank
- Van Lanschot
Staat jouw bank hier niet tussen? Geen zorgen. Kies dan voor een directe overboeking of SEPA.
SEPA
SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Het werd geïntroduceerd door de Europese Raad om het betaalverkeer in Europa te vereenvoudigen. Met SEPA kunnen wij overboekingen ontvangen van iedere Europese betaalrekening.
Directe overboeking
Naast iDeal en SEPA, bieden wij ook altijd de mogelijkheid aan om een directe overboeking te doen vanuit de mobiel- of internetbankieromgeving van je eigen bank.
Let er bij een directe overboeking op dat je het rekeningnummer, de tenaamstelling en het ordernummer correct invult. Veel Nederlandse banken doen een directe controle of de naam en het rekeningnummer waar je naar overmaakt overeenkomen (IBAN-naamcheck) om fouten te voorkomen.
Geen transactiekosten
Er worden geen extra kosten voor het overboeken van je belegging in rekening gebracht, ongeacht de keuze van betaalmethode.
Wat is Mollie?
Bij iDeal of SEPA overboeking, kan je bij de overboeking en in jouw ontvangstbevestiging de naam Mollie zien staan. Mollie is een betalingspartner van Capler. Samen zorgen wij dat jouw betaling soepel en veilig verloopt.
Kom je er niet uit of wil je op een andere manier betalen? Neem contact met ons op.
Daglimiet wijzigen? Hoe moet dat?
Om te kunnen investeren met Capler moet jouw daglimiet toereikend zijn voor de gewenste investering. Hoe je deze moet wijzigen, en hoe lang het duurt voordat deze is doorgevoerd, scheelt per bank.
Beleggingen tot €50.000 kunnen over het algemeen met iDeal en met een directe overboeking (SEPA) worden overgeboekt. Bedragen boven de €50.000 worden niet ondersteund met iDeal en kunnen alleen worden overgemaakt met een directe overboeking (SEPA).
Hieronder staat een overzicht van alle banken die worden ondersteund door iDeal. Staat jouw bank er niet bij? Geen zorgen, jouw investering kan je nog steeds overmaken met een directe overboeking (SEPA).
Klik op jouw bank om te zien hoe je jouw daglimiet moet wijzigen. Hou rekening met een wachttijd, die de meeste banken instellen nadat je daglimiet is verhoogd. Dit om fraude te voorkomen.
- ABN AMRO
- ASN Bank
- bunq
- ING
- Knab
- Rabobank
- Regiobank
- Revolut (tot €10.000 met iDeal)
- SNS
- Svenska Handelsbanken (tot €20.000 met mobiel bankieren)
- Triodos Bank
- Van Lanschot
Kom je er nog steeds niet uit? Neem dan contact op met jouw bank.
Als je vragen hebt over de inschrijving of de investering met Capler, kun je neem dan contact met ons op.
De voordelen van partnerbeleggen
Gezamenlijk beleggen met uw partner kan zowel romantisch als zeer praktisch zijn. In sommige situaties heeft een partner belegging ook nog juridische gevolgen. In dit artikel zetten we de belangrijkste situaties en de voordelen van partnerbeleggen voor u op een rijtje.
Het belangrijkste voordeel van partnerbeleggen
Om met de belangrijkste voordelen te beginnen: met een partnerbelegging bent u gezamenlijk bevoegd. Dat wil zeggen, beide partners kunnen individueel beslissingen nemen over de gemaakte belegging. Denk hierbij aan de beslissing om extra te investeren, om de belegging te verkopen en om de contactgegevens of bankrekening te wijzigen.
Dit is handig in situaties waarin een van de partners niet meer in staat is om zelfstandig over de belegging te kunnen beslissen. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij ziekte of overlijden.
Specifiek voor partners die niet-getrouwd zijn, geen geregistreerd partnerschap hebben, of een belegging buiten een al vastgelegde erfenis willen houden, heeft partnerbeleggen in het Capler Private Equity fund-of-funds een juridische meerwaarde.
Partnerbeleggen in specifieke situaties
Ik ben getrouwd, is partnerbeleggen dan relevant?
Dit hangt van uw huwelijkse voorwaarden af. In sommige gevallen zijn uw beleggingen automatisch verdeeld over beide partners en krijgt een partner automatisch een beschikkingsbevoegdheid in situaties van ziekte of overlijden. In andere gevallen moet hier specifiek voor worden gekozen. Een partnerbelegging kan dan uitkomst bieden.
Ik woon samen, is partnerbeleggen dan relevant?
Heeft een samenlevingscontract? Dan heeft u ongetwijfeld ook vastgelegd hoe uw beleggingen worden verdeeld. Staat hier niks over vast en wilt u een belegging gelijk verdelen over beide partners, dan kan een partnerbelegging handig zijn.
Ik heb een fiscale partner, is partnerbeleggen dan relevant?
Een fiscale partner geeft niet automatisch beschikkingsbevoegdheid aan uw partner over uw belegging. Een fiscale partner kan immers ook een huisgenoot zijn, met wie u verder geen belegging of andere financiële zaken deelt. Met een partnerbelegging kan dan alsnog worden vastgelegd dat u beide kunt beslissen over uw belegging in het Capler Private Equity fund-of-funds.
De romantiek van partnerbeleggen
In een relatie draait alles om een goede verbinding met je partner. Waarschijnlijk delen jullie dezelfde levensvisie of een hobby en kunnen daar samen van genieten. Ook een gezamenlijke financiële doelstelling kan een relatie verrijken.
Willen jullie bijvoorbeeld eerder stoppen met werken? Een wereldreis maken? Of jullie kinderen helpen bij het aankopen van hun eerste huis? Een gezamenlijk doel verrijkt niet alleen jullie relatie, maar versterkt ook jullie beleggingsstrategie. De risico’s die jullie nemen en de looptijd van een belegging moeten hierbij aansluiten. Hiervoor moeten jullie goed communiceren en wellicht samen nieuwe kennis over beleggen opdoen. Voor het Capler Team is dat pure liefde.
Waarom duurt het zo lang voordat mijn inschrijving is verwerkt?
Na ondertekening en overboeking van je belegging bij Capler, wil je natuurlijk dat je investering zo snel mogelijk wordt verwerkt. Toch is er een korte, onvermijdelijke wachttijd, voordat jouw inleg daadwerkelijk belegd is in private equity. Waar dat vandaan komt, lees je hier.
Private equity is niet beursgenoteerd
Tegenwoordig zijn beleggers gewend dat je beursgenoteerde aandelen met één druk op de knop, via een website of app, kan aankopen. Met real-time waardebepalingen door vraag-en-aanbod, is het elk moment van de dag inzichtelijk welke prijs je voor welk aandeel moet betalen.
Private equity is niet beursgenoteerd en kent geen real-time vraag-en-aanbod. De waarde van een private equity fonds wordt bepaald door de waarde van de onderliggende portefeuille-ondernemingen. De waarde van deze bedrijven wordt bepaald op basis van financiële analyses, zoals: discounted cashflows of multiples. Deze analyses kosten tijd, waardoor het langer duurt voordat de waarde van een participatie in het Capler Private Equity fonds bekend is.
Waarderingsproces van private equity
Welke stappen moeten er dan allemaal doorlopen worden voordat de waarde van het Capler Private Equity fonds bekend is?
- Een private equity portefeuille bedrijf moet elk(e) maand/kwartaal financieel afsluiten en de periode cijfers opmaken.
- Op het moment dat deze cijfers gereed zijn, kan een private equity manager een nieuwe waardering maken over een portefeuille bedrijf.
- Wanneer alle waarderingen van alle bedrijven uit een fonds bekend zijn, kan de private equity manager ook de nieuwe waarde van het fonds berekenen.
- De nieuwste fonds waardering wordt naar de beleggers in deze private equity fondsen, zoals Capler Private Equity, gecommuniceerd. Op het moment dat wij alle waarderingen van de fondsen hebben, kan de accountant de totale waarde van het Capler Private Equity fonds berekenen.
- Met de nieuwe totaalwaarde van het fonds, kan ook de waarde per participatie worden berekend en kunnen nieuwe inschrijvingen worden verwerkt.
Inschrijvingen Capler Private Equity
Het is natuurlijk goed voor te stellen dat het tijd kost om alle bovenstaande 5 stappen te doorlopen. Daarom heeft het Capler Private Equity fonds 28 werkdagen de tijd om de nieuwe waarde van participaties te berekenen en hierover te communiceren.
Nieuwe inschrijvingen die elke maand binnenkomen, worden 1x per maand verwerkt op de eerste werkdag van de maand. Uiterlijk 28 werkdagen daarna wordt er gecommuniceerd over de waarde van uit te geven participaties. Met terugwerkende kracht worden inschrijvingen dan verwerkt op de eerder genoemde eerste werkdag van de maand.
De verwerking van inschrijvingen voor het Capler Private Equity fonds neemt dus wat tijd in beslag, maar gebeurt wel tegen de meest recente en eerlijke waardering.
Benieuwd wat er na het verwerken van je inschrijving gebeurt?
Lees dan ook Hoe investeer je in een private equity fonds?
Krijg ik een bevestiging van mijn betaling?
Na ondertekening en overboeking van je belegging bij Capler, wil je natuurlijk graag weten of deze goed is aangekomen. De betalings- of ontvangstbevestiging van jouw belegging is afhankelijk van de door jou gekozen betaalmethode. Hieronder leggen we het uit.
iDeal
Met iDeal kan je vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. Je betaalt via de mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van jouw eigen bank. Doordat iDeal een directe online overboeking van jouw bankrekening naar die van het fonds is, krijgen wij hier ook bijna direct een bevestiging van.
Een bevestigingsbericht vanuit het fonds dat jouw belegging in goede orde is ontvangen kan vaak binnen een paar minuten na transactie worden verstuurd. In sommige gevallen kan het zelfs 24 uur of tot een volgende werkdag duren voordat een transactie verwerkt is.
SEPA
SEPA is geïntroduceerd om het betaalverkeer in Europa te vereenvoudigen. Met SEPA overboekingen kan het fonds bedragen ontvangen van iedere Europese betaalrekening. Aangezien SEPA betaling vaak internationale betalingen zijn, kunnen ontvangstbevestigingen langer op zich laten wachten.
Gebruikelijk is dat betalingen binnen 1 werkdag worden verwerkt, maar afhankelijk van jouw bank, kan dit zelfs 5 werkdagen duren. Zodra wij deze bevestiging hebben ontvangen, krijg jij van ons een bericht.
Directe overboeking
Naast iDeal en SEPA, bieden wij ook altijd de mogelijkheid aan om een directe overboeking te doen vanuit de mobiel- of internetbankieromgeving van je eigen bank.
Afhankelijk van je bank en waar deze bank zich gevestigd heeft, duurt dit meestal 24u of één werkdag. Betreft het een internationale bank, dan kan dit zelfs tot 5 werkdagen duren. Zodra wij deze bevestiging hebben ontvangen, krijg jij van ons een bericht.
Geen betalingsbevestiging ontvangen?
Heb je nog geen ontvangstbevestiging ontvangen en is de gebruikelijke verwerkingstermijn verstreken, geen zorgen. Controleer bij een directe overboeking eerst of het opgegeven bankrekeningnummer en ordernummer overeenkomt met die van het fonds.
Het kan voorkomen dat ontvangen bedragen niet automatisch gekoppeld kunnen worden aan verwerkte orders. Wil je weten wat de laatste status is van jouw belegging, je kan altijd contact met ons opnemen en we zoeken het samen uit.
Klachten & KiFiD
Capler spant zich in om uw belangen zo goed en zorgvuldig mogelijk te behartigen. Mocht u ondanks deze zorgvuldigheid een klacht hebben over onze dienstverlening, dan kunt u gebruik maken van de klachtenprocedure.
De klachtenprocedure bestaat uit de volgende stappen:
- Allereerst wordt u verzocht om uw klacht zo spoedig mogelijk te melden bij het fonds. Wij zullen daarop de vereiste actie ondernemen om in goede samenspraak met u tot een bevredigende oplossing te komen.
- Indien u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht, dan kunt u uw klacht (onder vermelding van naam en telefoonnummer) schriftelijk kenbaar maken aan de Compliance Officer door te mailen naar compliance@elitefundmanagement.com.
U kunt uw klacht ook schriftelijk kenbaar maken door een brief te sturen naar:
Elite Fund Management
T.a.v. Compliance Officer
Beursplein 5
1012 JW Amsterdam - De klacht wordt door directie en Compliance Officer in behandeling genomen. U ontvangt binnen zes weken een schriftelijke reactie.
- Heeft u onze klachtenprocedure (stap 1 – 3) doorlopen en bent u niet tevreden met de uitkomst? Dan kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het Kifid is een onafhankelijke organisatie die klachten behandelt over financiële producten en diensten.
- Op www.kifid.nl vindt u de informatie hoe u uw klacht online of per post kunt indienen. Stuur uw klacht binnen één jaar nadat u de klacht bij ons heeft ingediend óf binnen drie maanden nadat u het definitieve antwoord heeft ontvangen. Doet u dit niet, dan is het mogelijk dat Kifid uw klacht niet in behandeling neemt. Het Kifid kijkt of u en Elite Fund Management uw klacht via bemiddeling kunnen oplossen. Zo niet, dan doet de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening een uitspraak in uw klacht. Bent u het niet eens met deze uitspraak? Dan kunt u uw klacht in bepaalde gevallen voorleggen aan de Commissie van Beroep.
Hoe kan ik investeren?
Om een investering in het Capler Private Equity Fund-of-Funds te kunnen doen, moet je je eerst inschrijven op ons platform. De investering in het fonds is pas afgerond na het doorlopen van een paar belangrijke stappen. Hieronder lichten wij deze stappen nog eens verder toe.
1. Maak een account
Je begint het proces met het aanmaken van een eigen account. Met dit account heb je toegang tot het investeringsplatform van Capler en krijg je meer inzicht in de mogelijkheden als investeerder, in jouw eigen beleggersprofiel. Vanuit je persoonlijke dashboard word je door het investeringsproces heen geleid.
2. Vul je profiel aan
Bij de volgende stap is het tijd om elkaar beter te leren kennen. Deze kennismaking is nog steeds volledig vrijblijvend en bestaat uit drie onderdelen:
Vragenlijst
Bij dit onderdeel zul je vragen tegenkomen over onder andere jouw voorkeuren en criteria voor een investering met Capler. Zo krijgen wij inzicht in jouw behoefte als belegger en toetsen wij of private equity wel bij jou past.
Identificatie
Verifiëren van de identiteit is het vaststellen dat de door jou opgegeven identiteit overeenkomt met jouw werkelijke identiteit. Deze stap is wettelijk verplicht om jou als belegger toegang te mogen geven tot het fonds. Verificatie kan met je telefoon, of door middel van het uploaden van benodigde documenten.
Achtergrond controles
Naast bovengenoemde onderdelen vinden er op de achtergrond ook nog controles plaats. Om aan alle wet- en regelgeving te voldoen moeten alle beleggers gescreend worden. Dit gebeurd automatisch en hiervoor hoef je niks te doen.
3. Beleg zoals jij wilt
Nadat je profiel compleet is, moet je een keuze maken op welke manier je in het fonds wilt beleggen. Beleg je bijvoorbeeld als een privé persoon of vanuit een persoonlijke holding? Beleg je voor je pensioen of wellicht op naam van je kind? Vanuit jouw account kan je de verschillende opties terugvinden en een keuze maken.
Na jouw keuze, onderteken je de inschrijving digitaal. Na ondertekening ga je direct over tot investering. Hiervoor is het van belang dat je daglimiet toereikend is en je weet welke betaalmethode je toe wilt passen.
Gefeliciteerd!
Na het succesvol doorlopen van de bovenstaande stappen en de acceptatie door het fonds ben je officieel een private equity belegger.
Als je vragen hebt over de inschrijving of de investering met Capler, neem dan contact met ons op.
Ondersteunde betaalmethoden
Na ondertekening van een inschrijving bij Capler ga je direct over tot investering. Dit doen wij zodat het bedrag en de datum van de investering overeenkomen met die op jouw ondertekende contract. Bij investering ondersteunen wij de volgende drie betaalmethoden.
iDeal
Met iDeal kan je vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. Je betaalt via de mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van jouw eigen bank. iDeal is namelijk een directe online overboeking van jouw bankrekening naar die van het fonds.
Beleggingen tot €50.000 worden bij de meeste banken ondersteund met iDeal. Investeer je een groter bedrag, kies dan voor een directe overboeking of SEPA.
De volgende banken worden door iDeal ondersteund:
- ABN AMRO
- ASN Bank
- bunq
- ING
- Knab
- Rabobank
- RegioBank
- Revolut (tot €10.000 met iDeal)
- SNS
- Svenska Handelsbanken (tot €20.000 met mobiel bankieren)
- Triodos Bank
- Van Lanschot
Staat jouw bank hier niet tussen? Geen zorgen. Kies dan voor een directe overboeking of SEPA.
SEPA
SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Het werd geïntroduceerd door de Europese Raad om het betaalverkeer in Europa te vereenvoudigen. Met SEPA kunnen wij overboekingen ontvangen van iedere Europese betaalrekening.
Directe overboeking
Naast iDeal en SEPA, bieden wij ook altijd de mogelijkheid aan om een directe overboeking te doen vanuit de mobiel- of internetbankieromgeving van je eigen bank.
Let er bij een directe overboeking op dat je het rekeningnummer, de tenaamstelling en het ordernummer correct invult. Veel Nederlandse banken doen een directe controle of de naam en het rekeningnummer waar je naar overmaakt overeenkomen (IBAN-naamcheck) om fouten te voorkomen.
Geen transactiekosten
Er worden geen extra kosten voor het overboeken van je belegging in rekening gebracht, ongeacht de keuze van betaalmethode.
Wat is Mollie?
Bij iDeal of SEPA overboeking, kan je bij de overboeking en in jouw ontvangstbevestiging de naam Mollie zien staan. Mollie is een betalingspartner van Capler. Samen zorgen wij dat jouw betaling soepel en veilig verloopt.
Kom je er niet uit of wil je op een andere manier betalen? Neem contact met ons op.
Daglimiet wijzigen? Hoe moet dat?
Om te kunnen investeren met Capler moet jouw daglimiet toereikend zijn voor de gewenste investering. Hoe je deze moet wijzigen, en hoe lang het duurt voordat deze is doorgevoerd, scheelt per bank.
Beleggingen tot €50.000 kunnen over het algemeen met iDeal en met een directe overboeking (SEPA) worden overgeboekt. Bedragen boven de €50.000 worden niet ondersteund met iDeal en kunnen alleen worden overgemaakt met een directe overboeking (SEPA).
Hieronder staat een overzicht van alle banken die worden ondersteund door iDeal. Staat jouw bank er niet bij? Geen zorgen, jouw investering kan je nog steeds overmaken met een directe overboeking (SEPA).
Klik op jouw bank om te zien hoe je jouw daglimiet moet wijzigen. Hou rekening met een wachttijd, die de meeste banken instellen nadat je daglimiet is verhoogd. Dit om fraude te voorkomen.
- ABN AMRO
- ASN Bank
- bunq
- ING
- Knab
- Rabobank
- Regiobank
- Revolut (tot €10.000 met iDeal)
- SNS
- Svenska Handelsbanken (tot €20.000 met mobiel bankieren)
- Triodos Bank
- Van Lanschot
Kom je er nog steeds niet uit? Neem dan contact op met jouw bank.
Als je vragen hebt over de inschrijving of de investering met Capler, kun je neem dan contact met ons op.